Nordsjön visade sin goda sida

Klockan 06.30 kastade vi loss och lämnade Skottland bakom oss, det regnade men vinden var svag så motorn fick arbeta. Bara ett par timmar ut från kusten klarnade det upp och vinden tilltog, en fin sydlig bris. Resten av seglingen var helt fantastisk med en snittfart på ca 6.8 knop, hela tiden i sol.

Under dagen följde en flock delfiner vår väg. De simmade under båten och verkade gilla hoppa nära fören, precis som på TV.

På kvällen nådde vi fram till stråket med olje och gasplattformar. Det var farsinerande att se dessa jättar som lyste upp horisonten. Himlen var dock stjärnklar och vi såg en svindlade mängd och Vintergatans ljusare band. Steven utbildade i stjärntecken och Polstjärnans placering, så nu kan jag hålla en nordlig kurs stjärnklara nätter, kan ju vara bra när vi rundat Skåne ?

Månen kom upp lite senare på natten och på morgonen såg vi även Saturnus, mäktigt.

Under natten blev vi uppropade av en fiskebåt som undrade om vi kunde ändra kurs och passera en plattform på dess norra sida istället för dess södra som vi var på väg mot. Eftersom vinden var mellan 10-11 m/s undrade vi om vi kunde korrigera kursen ngt närmare plattformen, men ännu på dess södra sida för att undvika en gipp. Detta var OK, efter det att han girat ngt söder ut.

Redan under utgången från Peterhead blev vi uppropade utav kustbevakningen som upplyste oss om en vindkraftpark under uppförande, vi skulle hålla oss minst 0.5 nm utanför nordligaste kraftverket. Att ha VHF en påslagen både inne och ute på kanal 16 under seglingen är att rekommendera vid passage över Nordsjön, speciellt om oljefälten korsas.

Soluppgången var magnifik och vinden vred enligt prognos till västlig och spinnakern gav fin fart.

På eftermiddagen vred det åter mot syd, också det prognostiserat och på kvällen fick vi ta ner blåsan. Vi fortsatte att segla med fin fart och i tilltagande vind nåddes Thyboröns angöring två dygn efter avsegling. En fantastiskt kul segling där Nordsjön visat sin bästa sida. För mig var det också en lättnad att konstatera att tidsplanen höll den mest kritiska delen av hemresan. Jag vill inte fundera på hur jag skulle löst det om hårda vindar förhindrat avsegling så att gastarna hade behövt flyga hem igen utan att båten korsat Nordsjön.

Thyborön är en gästhamn men också stort fiskeläge med sin gynnsamma placering vid Nordsjöns kant. Vi såg flera fiskebåtar gå in och ut när vi passerade hamnen. Fiskdoften låg tät och motströmmen var upp till 2 knop i den lilla ränna som följer södra kanten av innanhavet. Fiskdoftwn byttes rask ut mot ladgårdsdoft när vi gick motor vidare.

Vi planerar att gå så långt vi kan under dagen för att förtöja i en hamn under natten, för en hel natts sömn och en god middag på krogen. En god pilsner är vi också värda!

2 reaktioner på ”Nordsjön visade sin goda sida”

1. Otroligt interssant Lasse, jag följer bloggen varje dag.