En bit på väg

”Tur som en tok” heter det ibland. Jag vet inte om det är så man ska se det, men vi har haft århundradets varmaste maj och ändå nordliga vindar. Vindar som skjutsat oss nedför ostkusten och ut till Christiansö, eller Ärtholmarna som de också heter. Sedan svängde vinden vänligt nog till Ost, så  igår avseglade vi från Christiansö och seglade genom natten mot Mön, . Fantastiskt vad mycket grejor det finns på Östersjöns hav. Förutom trafikseparerade leder för fraktfartyg är det färjor kors och tvärs, vindkraftparker, och arbetsplatformar av olika slag. Därför blir det inget rakt streck i plottern, utan vi får ta en del krokiga omvägar i mörkret.

Imorse 6.30 kom vi ändå till Klintehamn och efter en kort sömn blev det en dag på cykel. Upp till Klinten och alla trappor ner till stranden för att beskåda denna fantastiska natur på nära håll.

Nu en fråga till er som är intresserade av att trimma segel. Medvind har vi som sagt, och då får både spinnaker och gennacker luftas.  Fråga: Hur ska man tänka med halshornet på gennackern? Att segla på optimal vinkel är jag med på, men när ska halshornet vara nerdraget? Och när ska det vara uppsläppt? Se där är något som jag skulle vilja höra era kloka kommentarer kring.

Bästa seglarhälsningar Pär W

3 reaktion på “En bit på väg”

  1. Ni har valt ett bra år att segla iväg, ser härligt ut 🙂

    Nu har jag bara gennaker erfarenhet från J/70, vilket förmodligen är lite annorlunda. När vi kör riktig platt med gennakern så släpper vi upp den 15-30cm. Detta för att få lovartsliket att vika ut mer åt lovart, här brukar ju vi dock hjälpa till med besättningsvikten så vi också får lovartslut på båten. Då ramla gennaker ut åt lovart och blir lite mer spinnaker lik. Detta kanske dock är svårt på en Linjett.. och dessutom kan ni ju köra spinnaker om det blir platt. Så jag, vet inte riktigt om ni någonsin skall släppa upp den, men finns säkert andra kloka som kan svara 🙂

  2. Om man släpper upp gennackern får den inte falla ner i lä.
    Då ska den dras in till peket. Troligt när man inte har långt peke skall den vara fast på peket. Orsaken att man vill på en J/70 släppa ut är att den ska bli mer ballongformad och gennakern lyfter och man kan segla planare med mer segel åt lovart.

    Roligt att vädret har varit på er sida. hoppas att det forsätter.
    Lycka till /Mårten

  3. Tackar för tipsen om gennacker. Ja det verkar dra bäst med den nedhalsad nästan max. Och nedom TWA 140 är den knappt möjlig att fylla, det är väl för att vi saknar peke. Så vi har övat shorthanded spinnakersättning och nedtagning flera gånger per dag. Det är rätt kul. Och bara ett timglas så här långt :-).

    Imorgon går vi från Helgoland mot Nordenay. Det ser ut att bli lätt halvvind fast det blåser ganska bra ikväll. Åtminstone gungar det och rycker i båten här i hamnen så man kan bli tokig.

Kommentarer inaktiverade.