Det blev ingen KM mästare (SRS)…

Ett gäng glada förväntansfulla seglare samlades på Slandö Kalv inför årets SRS KM.
Dock fanns väl redan från början en viss skepsis, skulle det gå att segla idag, Björken låg ju blank. Det togs ett beslut att avvakta, samtidigt sa vi att det blir ingen start efter 14:00.
Vid 13:30 sammanträdde seglingskommitén, det gick speidda vindstråk över fjärden, men skulle det räcka för att kunna genomföra en sportsligt rättvis segling. Vi bestämnde att det var för lite vind. Kunde vi nu välja, så sa vi nej då vi tyckte att slumpen och tillfälligheter gällande vinden inte skulle avgöra vem som skulle bli klubbmästare, då kunde vu ju lika gärna lotta i land. KM titeln har mer prestige än så, den skall det seglas på lika villkor om.
I stället kommer det nu bli nytt försök att utse en klubbmästare den 25/9, med start och mål vid EBK, då vi kör höstens Estbröte race.
Nu var de flesta ändå sugna att komma ut på vattnet, så vi beslutade att köra ett race runt Slandö, Slandö Kalv och de 3 Varnebyskären. Ingen KM titel på spel, men vi bestämnde att ändå cup poäng skulle delas ut. Kanske kunde det gå, fanns lite vind söderut mot Södertälje. Det blev dock ett race där båtar om vartannat fastande i stiltjebälten. Till slut vinner Kenta/Hasse, de seglade bra och fångade ett långt vindstråk på undanvinden. Båtarna med lägre lys fastnar på målrakan och blir långt efter.
Till kvällen var vi några som stannade för lite ljug i klubbhuset på Slandö.
Så alla seglare, boka nu den 25/9 för nytt försök till Klubbmästerskap !