EBK börjar bli för litet.

I Helgen var det full fart på EBK:are ute i värden. Förutom att vi har ett seglande par i Medelhavet kappseglade två EBK besättningar utanför Sverige i helgen.

WOW

Tack vara att klubben köpte in en J/70 fick vi möjlighetens att starta en Tjej sättning i klubben.  Som avslutning beslöt 4 tjejer att det skulle åka till Köpenhamn och kappsegla WOW som är en samma koncept som ”allsvenskan” 6 båtar på kort krysslänsbana. De gjorde en mycket bra insats och de fick beröm av andra tjejer.

Mer info.

Grundig cup nordisk final i Norge.

Uppe på 1060m höjd har Normännen hittat en liten sjö som man kan kappsegla på. Den ligger över trädgränsen och det var förvinterväder med snö och regn där uppe. Ute till havs på Kattegatt var det full storm vi hade lite friska vindar under träningen på fredagen. Lördagen bjöd på byig vind som var frisk till hård. Söndagen var det uppehåll och måttlig vind men byigt.

Janne, Jag, Bosse var med från klubben och Johan från Göteborg var med oss. Vi saglade i ett ganska lågt tempo och seglade 10 delseglingar. Vi tog 4st 2or, 4st 3or, 2st 4or. Med det kom vi 7 (10) två poäng sämre än 5.an. Tätt runt oss. Det var många täta dueller. Vi lärde oss mycket denna helgen. bl.a. kände jag mig gammal i sällskapet. Det var mycket yngre personer som kappseglade vilket är roligt. Frågan är man för gammal för detta tempo en 200m lång bana ger? Vi var helt klart lite otränade tillsammans. Sedan är det grejer vi inte var lika snabba på och det var att ta in focken så gennakern fyllde snabbare. Om man får in focken tidigare kan man släppa ut spinnakern mer från början. Sedan är det svårt att komma iväg i starten. För att få in focken snabbt skall man släppa fockskoterna på båda sidorna vid rundning. Detta måste vi lära oss och bli bättre på. Dessa korta banor gäller det att vara samtrimmade och snabba. Det var en mycket trevlig helg och roligt att segla på en fjällsjö.

Mer info.