Vackert väder i helgen.

Varmt väder helt underbart då är det bara att accelerera slipningen så man kan utnyttja värmen för att börja måla och spackla kölen. På våren tar det tid att få kölen varm så det är bättre att arbeta med den under en varm höst. Jag jäktade med slipningen när jag såg prognosen på värmen kommande helg. Detta var mycket segt att få bort gammal VCtar ”tjärepoxi” på båten satta väldigt hårt. Det gick år ca 30 slippapper och ca 16 timmars arbete sedan var båtens skrov ren till gelcoaten. Kölen har jag endast tagit bort bottenfärg och jämna till den. Jag vill inte ta bort rostskyddet på kölen som sitter fast. På fredagen åkte jag tidigt från jobbet och efter en vända på Biltema så började jag med kölen. Jag bearbetade fläckar med öppna järnytor. Dessa slipades och rengjordes från rost och sedan direkt efteråt vart det tvätt med aceton som löste upp tjäran i tjärepoxin. Jag torkade och trasorna blev alldeles svarta av tjäran. Till slut gav jag upp och målade första lagret epoxi. Tyvärr blev den vita epoxin alldeles gul av tjäran. På lördagen lade jag på två lager till med epoxi och det blir lite bättre för vare nytt lager. Efter tre lager epoxi började jag spackla kölen med Epoxispackel.

Söndagen hade inte epoxin stelnat då kollade jag på burken och den behöver ca 48 timmar innan den härdar. Det var bara att låta den torka. Under tiden passade jag på söndagen att ta bort grejer från däcket. Allt som kan tas bort skall bort. Vissa grejer skall fixas till andra kommer inte tillbaka på båten. Jag gillar ej cam cleats som var mode då några kappseglade denna båt senast. Däcket är rensat och även luckan över nergångsluckan är loss och det var jätte skitigt under den. Rorkult, handtag och andra grejer som skall göras ordning är borttagna. All gammal trimutrustning är väck. Nästa steg är att ta bort lister innanför fönster och sedan ska innertaket bort.

Nästa steg är att rengöra och tvätta under alla beslag sedan spackla igen alla gamla hål.

När innertaket är borta ska jag skära bort underdelen på däcket för att byta ut distansmateriellt som är förstört. Däcket har laminerat på en halvkvadratmeter på grund av ett läckage. Det kommer bli ett riktigt jobbigt jobb som bör påbörjas innan vintern kommer.

Skönt att smutsiga slipningen är klar.

/Mårten