KM och Fantholmsregattan

Vinden var frisk idag för en gång skull. Vi hade för förstagången en öppen regatta på våran Klubbsegling. Vi var 19 båtar och 9 var från E(k)BK. Robban med sin smaragd gick iväg bra i starten. Jag och David var som vanligt lite efter och fick söka oss fri vind bakifrån och var lite efter i första rundningen. Robban och Bosse rusade iväg framför oss. Vi hade trevligt sällskap Av en Omega 30 (Johan, Magnus, Lukas och Emma) och en Elan 31 på hela spinnakerbogen som var väldigt lång. 50% av tiden tyckte de andra båtarna att vi skulle täckas så vi låg tyvärr täkta nästan jämt och kunde inte komma loss. Men som tur var när det brantade till sig tappade Omegan på några boatchar.  Vit rundning av Koffan fick vi äntligen fri vind och kunde runda först. På kryssen gick vi ifrån Elanen men den kom tillbaka när vi fick en privat vindstilla område som de och Elan 340 slapp. Under medvinden såg vi att Ace of Base ledde framför Team Gullan. Men det var tajt. Tjejerna i Team Jungfrusund var tyvärr ganska långt efter. På kryssen var vinden frisk i början och där hade vi stänkt spalten något för mycket. När vi släppte ut focken lite gick vi bättre. Robban var först och Elan 340 kom tågande bakifrån. De var om oss när vi kom in på Rödkobsfjärden. Även några andra stora båtara kom i fatt. En Diva 39 kom i fatt vid rundning vid Kannan. Under kryssen var det vridigt och Team Gullan tog vriden och kom ikapp Ace Of Base. De hade en riktigt bra kamp sista bogen i mål. Den sista medvinden var ganska brant och här tog de både J/70 på oss rejält och var nästan ikapp vid mål. Smaragd med Robban och Bosse var först i mål tätt följd av Elan 340. Tredje i mål var Diva 39 tätt följa av oss i Novan. Sedan kom de båda J/70 som hade en sekund strid. Efter det har jag inte riktigt koll på målgångarna. Det var en trevlig segling något mycket spinnaker och kryss. tillslut van Elen 340 före en H-båt. Novan var ca 30 sekunder före de båda J/70. sexa var Robban.

Bäst uppryckning från förgående resultat gjorde Omega 30 som var förstärkt idag med klubbens ungdomar. Roligt nu börjar Johan få fart på båten.

Nästa roliga grej var att för första gången på länge var Smaragd Robban i täten från start till Mål. Bosse och Robban körde riktigt bra och de hade koll på banan.

Lasse och Louisa gjorde en bra segling i en stor båt utan spinnaker.

Cupen är avgjord och resultat finns.

David tog andra platsen efter Mårten och Novorna har gått bra i år och kan konkurrera med sportbåtar. Tony är trea tätt följd av Janne.

En reaktion på ”KM och Fantholmsregattan”

1. En grej till det var roligt att familjen Tryselius seglade på tre olika båtar. Här var det sonen som drog längsta strået knappt före sin far.Men helt klart var de nog störst familjen på regattan.

Roligt för kappsegling och för EBK.

Kommentarer är stängda.