Ny utmaning

Ibland tycker man att man ska ha en ny utmaning i livet. Jag har vunnit de mesta i klubben med Novan, 606 och J/70. Nu vill jag något mer och först funderade jag på att köpa en Shipman 28 som var billig på Nätat men det skulle bli alldeless för dyrt att få den kappseglingsklar. Rolig utmaning men för dyrt i nya segel och begagnade i bra kvalité går nog inte att hitta. Båten skulle kosta 10 000kr men seglarna går på ca 100 000kr. Projektet lades ner.

Sedan på Blocket dök en billig h-båt upp för 4000kr. Det kändes som ett perfekt projekt. H-båten har dessutom troligtvis flera som säljer bra begagnade segel. Jag skickade ett e-mail till Göran som hoppade på direkt. H-båten har relativt små segel och är enkel att hantera på EBK relativt små seglings utrummen.

Efter några dagar hängde även Nicklas på projektet. Vilket jag tycker är roligt. Nicklas och Göran är ett radarpar.

Förra veckan köpte jag en båt som jag köpte utan att sett. Det var så lite pengar så det var bara att slå till. När båten var inköpt och den hemkörd från Åkersberga ringde jag upp Collberg som är mångfaldig mästare i H-båt och fråga om segel. han hade något ställ liggande som vi skulle kunna köpa. Nu har vi båt och snart segel.

Tanken med Projektet:

Att göra ordning en kappseglingsbåt med måttlig investering och visa att det går med enkla medel få till en bra kappseglingsbåt som kan ta upp kampen mot klubbens J/70 båtar i SRS.

Tvättning:

Vad vi ska göra med båten:

1. Tvätta båten
  2. Fixa botten, den ska bli slät och utan bottenfärg.
  3. Fixa däckslayouten.
  4. Byta alla tampar ombord.
  5. Köpa bra segel
  6. Göra båten fin så det är roligt att segla båten.
  7. Göra ordning båten inne så det går att sova i båten.
  8. Arbeta med däck och skrov så båten blir fin utvändig. (En fin båt är en bra båt)
  9. Givetvis måste det på massa VAX. Båten har inte fått kärlek på de senaste åren. Båten är väldigt matt i plasten.

Tanken att den ska bli klar till första Torsdagseglingen nästa år. Då ska vi ägare sitta i båten och segla den. jag hoppas att vi ska klara av detta projekt för ca 20 000kr.