Hallå harbour master!

I dag fick vi kontakt med harbour master i Arbroath, en hamn ca 40 sjömil från Edinburgh. Han gav oss informationen att Arbroath kunde angöras mellan kl 16.45-19.45 UTC(=UK time – 1h). Vi gav oss av så fort vi kunde, men hann ändå med att köpa en buggade spinnbom utav en liten riggverkstad i Port Edgar. Vi hade god fart ut ur hamnen med ett par knops medström. Numera sedvanliga races på vägen ut innan vi kunde hissa segel. Fin bris på ca 7 m/s, men kryss. Vinden ökade och snart hade vi två rev och knappt 12m/s. Vi kom precis fram till udden från den stora bukten Firth of fourth som Edinburgh ligger då vinden lättade ur. Tiden började bli kapp och den lätta vinden skulle inte ta oss till Arbroath i tid innan lågvattnet skull göra att vi inte skulle komma in bakom slussportarna som håller vattennivån på minst 2.5m. Motorn fick tjänstgöra de sista 15 sjömilen och vilket skulle ta oss fram med ca 45 minuters marginal. När vi hade ca 1 sjömil stötte vi på fiskeredskap med två svarta flaggor. Varken jag eller Anders kom ihåg om detta betyder ytliggande nät, inga problem, vi kör runt flaggorna. Men se då stöter vi på en hel massa nya flaggor, det tar längre och längre tid att köra runt den växande skaran av flaggor. Nu är vi på väg utåt igen och vår marginal minskar i snabb takt, nu ropar vi upp harbour master på VHF kanal 11 enligt tidigare samtal med densamme, ingen kontakt. Vi ringer på telefonen, bara en svarare. Till slut lyckas vi googla flaggorna och inser att det rör bottenliggande redskap. Nu är det full maskin framåt igen och vi passerar yttre pilarna med en marginal om 20 minuter, men döm om vår förvåning när slussportarna till inre hamnen är stängda!!! Nu börjas en jakt på denna harbour material på VHF och telefon. Fiskare i hamnen konsultera och ungar på kajen letar efter harbour master som numer står rätt lågt kurs. Gubben skulle jobba till 20.30, men verkar ha gått till puben tidigare och dumpat telefonen. Till slut måste vi gå ut igen för att inte riskera att bli strandsatta i leran med öderstigra konsekvenser.

Därför sitter vi nu och åker motor mot Peterhead som är 60 sjömil norrut, beräknad ETA 8.00 UK tid, surt sa räven.

Märkligt fraktfartyg , vad kör man på detta? Och hur håller den i grov sjö??


Ut ur hamnen som låg under tre gigantiska broar. Den tredje härifrån sett var under uppförande. De måste bygga snabbt i Skottland, eftersom den inte finns med i mitt nyinköpta sjökort 🙂