Hyundaicup 2013

I är var det två EBK båtar med på Hyundaicup i Nynäshamn. Sedan ver det minst två andra EBKare på andra båtar. Hyundaicup är första vinsten en bil. Tävlingen lockade i år 159 anmälda båtar. Detta kan man säga är en seglingfest. Bra arrangemang med underhållning på kvällen och det är mycket mer än en kappsegling. Vi kom på fredagskvällen till Nynäshamn och hamnade snabbt på krogen med Uffes besättning. Under kvällen drack vi öl och lysnade på bra live musik. Seglingen: Det hade lovat vinder mellan 0-3m/s det blev betydligt mer. I starten var det svaga vindar man när man kaom ut på Mysingen började det blåsa ca 5m/s. Vi kryssade ut söder om Melsten och vi gick bra var ifatt 6 av 9 NFar och hade seglat om halv fältet framför oss. Det var start med omvänt SRStal. Vi tog yttligare några båtar på spinnakern och halvinden. Sedan tog vi en båt i taget under kommande bogar och nu hade vinden ökat till ca 7m/s. Sista spinnakerbogen var snäv i bra vind och vi loggade mellan 8-9 knop och fick ifatt småbåtarn innan oss allt ´såg jätte bra ut. Vi hade blivit omseglade av 4 båtar men seglat om 17 båtar och vi var nästan ikapp första båtarna. Vi skulle bara runda en ö och kryssa hem i bra vind. mem….. Framför oss var det vindstilla vid öm och vi brommsade in l,iksom alla nadra båtar men bakom oss forsatte vinden oförändrat. fa… mär vinden kom tillbaka kom den med 50 talet störra båtar och vi alla skulle runda samtidigt. fa… vad händer allt kollapsade totalt för oss. Vi kom ut från ön i ett helt annat läge an vi gick in mot ön. Det var bara att bita ihop och försöka segla. ¨Dock var både jag och Kenta på dårligt humör. Vi tappatde lite mer på kryssen upp i den hårda vinden. Men när vinden minskat tog vi tack vara Kenta minst 15 båtar in till mål bla gick vi om resterande NFar. Vi slutade till slut på en 63 (159) vilket inte riktigt är godkänt. Uffa co strullade med ginnaker men seglade en bra sista halva och kom in 4 minuter efdter oss och tog en 66 placering. På kvällen var det en bra regatta middag och vi avslutade kvällen i Idefix med en sängfösare och dans. Tätrundning vi hamnade mitt i smeten 🙂 Dagen efter vart den en extremt hård segling hem tillbaka till klubben. Det blåste säkert över 17 m/s som värst. Ett rev var förlite ibland. Rolig segling och vi vill tillbaka näste år.