Mälarvarvet

Seglings propaganda bjöd Mälarvarvet på i år. Härligt väder och vind. Mälarvarvet startar med omvänd SRS så att fösta båt i mål vinner. Det innebär för de som har högt SRS att det blir hemla många båtar att segla om. Vi seglade om ca 15 båtar denna dagen.

Banan var medvindstart vid jungfruholmen medvind men mest halvvinds segling till Ekerö Kyrka. Sedan var det åter halvvind till Huddinge. Efter huddinge var det en kryss förbi Fiskarholmen. sedan var det en kort spinnaker tillbaka till Jungfruholmen. Vädret passade min Nova men skulle vi klara av all halvvind?

Det var flera EBK båtar till start, 606, Elan 37, Nova, Hanse 400, Arcona 400 och Fenix.

Simon med familj startade först med sin 606 och komm iväg med sin spinnaker. Strax efter startade Fenix som seglade fock denna dagen. Vi startade ca 10 minuter efter Bosses Fenix och vi satte spinnaker direkt och lyckades hålla spinnakern halva Rödkobsfjärden i de lite lättare halvvinden Dock gjorde vi ett misstag i nertagningen och vi fick mer spinnen bakom

storen och spinnaker gajen åkte ur. sedan vart det en biddevind bog upp till Ekerö Kyrka. Redan vid kyrkan hade vi tagit in på de mindre båtarna förutom topp tre som var en bit före. Mellan kyrkan och Slagstaholme tog vi ca 10 båtar och närmade oss sakta täten. Bakom Slagstaholma var det vindstilla några hundra meter och givetvis stannar lågriggade båtar rejält. Simon i sin 606 tvärstannade och vi komm rejält ifatt honom. När vinden hade återigen kommit var vi 70 meter efter Simon och vi kunde segla om honom innan bojen i Huddinge. Båtarna bakom oss höll sig på avstånd. Men vi hade en smaragd som var ganska nära oss under racet. Vid Huddinge hade vi 6 båtar framför oss. Vi kryssade ifrån Rivalspecial och en Bianca sedan började bråket ombord. Kenta ansåg att man skulle stänga spalten i hårt väder och jag anser att man ska öppna spalten. två olika skolor. Kanta ansåg att det inte gjorde något att man sitter i lä på en Nova och jag anser det är gör en hel del. Medans Janne styrde så ägnade vi andra oss ät helt fel saker och seglingen blev lidande. Vi kom ikapp de fyra båtarna framför oss och i rundningen tog vi en Fenix. Sedan strulade spinnakersättningen och jag fick inte ordning på spinnakern. det tog 1/5 av medvinden mot mål innan vi fick upp spinnakern. Vi han inte ifatt övriga båtar utan kom presis utanför pallen. Efter oss hade Simon seglat bra i den hårda vinden och placerade sig på en fin 9 plats. sedan kom Elan 37 med halva EBK ombord pl 15, 22 kom Acroca 400 med Patrik och Lasse. Hanse som seglade med en ovan besättning komm 27 plats och Bosse med fru kom på en 31 placering.

Sedan fick vi en härlig soldag på Jungfruholem med bla. strömingsmacka. På kvällen vart det för vår båt grillning och lite socialtsnack.

Åter en bra dag på sjön och i båten.