Entypsegling

Passa på att bli en bättre kappseglare. Entyp är meningen att man ska ha samma förutsättningar under en kappsegling och att helst ska endast enskilda skicklighet vara avgörande. Alltså att bäst seglare vinner. Entyp är betydling mer rättvist en SRS som man måste förstå att SRS inte är en exakt vetenskap utan endast ett sätt att i fler olika båtar kan segla mot varandra i en kappsegling, och givetvis kan man oftas säga i förväg vilken båt som är gynnad i rådande förhållande.

Även i entyp skiljer sig det mellan olika båtar och besättningar. Båten kan vara olika tunga och ha olika segel. Sedan om man ser skillnader på besättning kan en besättning vara 90kg lättare en andra besättningar. Skulle man få strikt entyp måste alla båtar var exakt lika i val av segel, vikter och skrovyta, dessutom skulle alla besättningar ha samma vikt. Nu ser man oftast inte till besättningsvikt och viss frihet finns med båtar då det gäller skrovytor och trim.

Även i entyp kan man säga att vissa är bättre i lättvind medans andra i hård vind. Men det är inte alltid vikten som avgör detta särsilt i 606. en optimal besättning i hårdvind måste våga köra spinnaker på gränsen vad som går desstutom måste man orka hänga ut med sin vikt så lång ut från centrum det går. Montentet man gör när man hänger ut ska optimeras ej vikten i båten. Oftast är det bättre att väga mindre för då orkar man hänga ut längre.

Om en höglysare försvinner i horisonten när man seglar 606 vem seglar då bäst? Om en NF lite snabbare på en kryss än en Cumulus, Vad är det som gör det, vinden, taktik, vägval, båttyp, eller skicklighet? Vill man lära sig veta när man gör något bra eller dårligt är det viktigt att segla mot likadanna båtar för att enkelt förstå när något är bra eller dårligt. Man ser direkt om man har bra fart och om man gör ett bra vägval eller manövrar.

Vill man bli en bra seglare är entyp ett mycket bra vertyg.

Nu på måndag 23/5 kör vi igång entypsegling i klubben igen i 606. Passa på att bli en bättre seglare. Klubben har två båtar till utlåning och vi har även plats i Jannes och Min båt. Hör av er till mig om ni vill vara med marten@kappsegla.com

Känner just du att du kan lära dig något av oss är 23/5 ett bra tillfälle att få segla med oss.

Ju fler vi är destå roligare får vi.