Äntligen en vindrik torsdag. men då kom vind som skulle räcka till fler kvällar.

Det var extremt byigt och det gjorde svårt att segla. Jag fick inte med mig någon i båten då familjen är sjuk och ingen annan vill att det ska gå bra för mig. Ensam i en livlig 606 i kraftig vind är ingen bra kombination. Sedan att man inte vågar skota in storen tillräckligt för att man är rädd att bommen ska gå av är inte mer positivt. Innan start var jag var väldigt osäker om jag skulle starta eller gå in i hamn. När det blåser skit är det inte heller bra att ha gamla och djupa segel.
Nåväl vid start var jag feg och höll stora avstånd till andra båtar och kom efter Peter/Bosse/Alex och de körde hård matchracing mot mig under hela kappseglingen. Jag låg efter från början och den enda gången jag låg sidledes med den var en kort stund under första kryssen.
Det är ganska lätt att segla matchracing då endast tre av tolv bogar som inte går rakt mellan två bojar. Sträcksegling är tråkigt men tyvärr är det mer rättvist vid SRS segling. Att få friheten att välja väg innebär att det antingen är kryss eller läns och då gynnas spinnakerbåtar allt för mycket.
Hanse, Carrera stack tidigt ifrån oss lågSRSare. Facil 30 kom inte loss från oss 606or och Kenta/Hasse kom aldrig ifatt. Det var svårt att segla båten optimalt på halvvindarna jag broachade två gånger varav ena berodde på tappat roder. När man är själv i hårda vind är det svårt i halvvind att skota focken rätt, man har nog med att sitta på kanten och sköta storen.
Kvällen var faktiskt riktigt jobbig. Efteråt var jag glad att jag inte krockade med annan båt. Säkerheten gick före farten.
Peter/Bosse/Alex vann sedan kom jag och efter kom Hanse, Carerra, Facil och sist Aprodite.