Välkomna till måndagsträning i entyp som startar den 17/5.

Måndagsträningarna är till för att lyfta upp kunskapsnivån inom kappsegling i klubben. Förkunskap är inget tvång men givetvis en fördel. Om man vill få en bra träning är det en fördel att vara med så ofta som möjligt. Om man seglar kölbåt är det bra att vara en homogen besättning.
Vi hoppas att flera seglare vill lyfta sin kunskap inom kappsegling. Vi kommer träna allt inom kappsegling. Program finns på hemsida/bloggen. Denna träningen ger kunskap för att bli bättre kappseglare i allmänhet när det gäller bankappsegling. Sedan är det inget tvång att kappsegla med någon specifik kölbåtsklass utan kunskap fungerar för alla båttyper. Bli bättre seglar börja träna kappsegling.
Måndagsträningen är både för junior som seniorseglare. Vi vill gärna få seniorer att börja träna med Laser.
Vad vi kommer att träna:
Starter, Spinnakerhantering, kryssfart, slag/rullslag. taktik, och rundningar.
Vi har tyvärr inte möjlighet att träna med en massa klasser i klubben utan vi koncentrerar oss på två klasser.
Kölbåt: 606
Jolle: Laser
Alla som vill är välkomna ner på träning. Vi har att erbjuda 2st 606or och 5st Lasrar.
För att boka en båt inför måndagsträning skickar man e-mail till marten@kappsegla.com.
Vill man boka samma båt för flera måndagar i rad så går det bra. Se bokade båtar på http://kappsegla.ekerobk.se/ Bokning av båtar
I år har vi lyft junior 606or till en högre kappseglingsnivå.
Vad som har gjort:
Bättre spinnakerbommar, flyttat skotskenor, bytt dårliga skotråttor, fixad ett däck. Bättre uthal. En bättre fock är skänkt av Simon. Två äldre spinnakers är skänkta av Mårten. Lutat masterna bakåt. Bättre utväxling på akterstaget på Romeo.
Kommer man ner utan föranmälan kan det hända att vi inte har några platser kvar i båtarna.
Vill man ha mer enskild träning i en 606 eller Laser kan vi ordna detta.
Mårten, Göran, Simon och Janne hjälper gärna till att få fart på en 606 eller Laser.
Givetvis hjälper vi till med arbetat på större båtar om så önskas. Vi är inte VM eller SM mästare men har god kunskap om kappsegling och båthantering.
Vad man bör ha med sig till träningen är:
Klocka med nedräkning. Vi gör ofta starter med 2 minuters nedräkning.
Kläder; Laser kräver oftast att man har våtdräkt.