Rikscupen Lidköping 2009

Simon och jag seglade i Lidköping.
Lördagen:
Det var lovat mycket vind och regn till helgen och jag var positivt överraskad att 24 båtar kom till start. När det hade lovat all dessa vind valde vi att segla med ett äldre segelställ med något mindre spinnaker. Lördagen blev det hårt väder i överkant ibland men det var segelbart och vi seglade 4st en timmes race. Vinden avtog under dagen och gick mer till ca 8 m/s.
För vår del startade denna regatta inte helt optimalt. I andra rundningen låg vi 12a efter ha tappat några på undanvinden, Rundningen blev allt för tät och vi nuddade båten för om oss. Efter ett straff var vi efter och kom inte ifatt. Vi kom på 21 plats första racet. Andra racet fungerade allt ganska bra och vi kom på en 14 plats. Tredje racet kom vi på placering 15. fjärde racet gick rorkultsförlängaren sönder och vi gled ut på felkant och lagningen tog 5 minuter och efter det var vi hopplöst efter. Vi lyckades segla om en båt. Under spinnakern kom vi ifatt bakre fältet. Andra kryssen gick bra och vi tog ett par båtar och avslutande spinnaker segling bidde det två båtar till och vi var nära att ta tre andra båtar och vi slutade på en 16 placering.
Söndagen:
Morgonen började med en stel kropp som hade värk lite här och där.
Två båtar la av för sjukdom 868 och 548.
Några försökte att segla i den nu ännu hårdare vinden men gav upp. Vinden var nu hård och man surfade även utan spinnaker i vindbyarna. Simon och jag seglade hårt men ändå relativt säker för att undvika bad. Men vi körde hela dagen med spinnaker. Många runt om oss hade problem med medvinden och hanteringen av spinnaker. Sista länsen i mål vurpade två båtar framför oss.
Inför sista seglingen var vi endast 14 båtar till start. Två tjuvstartade och en vurpa och vi var endast 11 i mål. Vi gick väldigt bra denna seglingen och höll oss runt toppbåtar som 920, 809, 808. Vi kryssade om 920 sista kryssen men tappade honom under sista länsen då vi inte vågade utmana dessa i den hårda vinden. Vi ansåg att det var bättre att än riskera en broach.
Till slut kom vi på en 13 (24) placering och fick priser för första gången.
Tack Simon för en trevlig helt.