Mälarvarvet 09

Då var resultaten för Mälarvarvet publicerade. De kompletta resultaten finns på tävlingen hemsida; http://www.seglamalarvarvet.se. För EBK Cup blev resultatet följande;
Plac Namn Båttyp Cup poäng
1 Hasse Hegner, Niklas Hagdahl, Jan Björnsjö Athena 34 1,08
2 Tomas Furrer, Kenta Öholm NF 0,95
3 Simon Dismo, Mårten Blixt 606 0,83
4 Göran Thingvall, Lars Andersson, Anders Alverbäck Albin Nova 0,7
5 Peter Preisler, Bosse Allert 606 0,58
6 Lars Karlsson Hanse 400 0,45
7 Johan Pettersson Banner 28 0,33
8 Göran Appelquist Scanmar 31 0,2
De nämnda namnen är deltagande EBK medlemmar (som jag noterade), som då får CUP poäng.
Det är ju svårt att göra ett referat av seglingen ur EBK synvinkel, var ju lite svårt att ha koll på övriga EBK båtar hela tiden. Nedan lite reflektioner iallafall från Athenan.
Alla hade ju väntat sig ett riktigt lättvinds kör och på morgonen låg mycket riktigt fjärdarna mer eller mindre blanka. Dock skulle vi ha tur och till start låg en bris på ett par sekund meter från utlovade Ö-ÖNÖ. Vinden ökade under seglingen och vid målgång var det säkert upp till 6 m/s i byarna.
Banan gick från Jungfruholmarna, bort till koffsan vid Drottningholm, tillbaka genom stat-mål, vidare ned runt en boj nedåt Huddinge, sedan var det en boj som låg i höjd med Skärvik och sedan tillbaka till mål.
Det var omvänd lysstart som gällde, först ut var en Stortriss, sedan startade ingen, därefter ingen, sedan kom resten i en jämn ström….
När vi i Athenan skulle gå iväg har vi en Lotus startande samtidigt. De gör en riktig grosshandlare och smiter precis in, väl tajt, framför oss och över linjen. Ja ja, vi tar det och faller en del för att ta fart istället, Då hojtas det till, nere i lä ligger en båt till kryssandes, jag har missat den helt bakom genuan. Det visar sig var en Stratus som missat sin start en stund innan och nu går iväg sekunderna före oss. Vi faller ytterligare, för att inte ligga kvar bakom i skitvinden. Det blir ett antal slag mellan Gällstaö och Estbröte, med en himla massa väjande för Lotusen och Stratusen. Sedan får fri en fri kryss över Fiskarfjärden. Vi går i bra fart och kan se att tidigare startande seglar betyrligt långsammare efter Fiskarholmen. Ganska snart börjar vi plocka båt efter båt och innan vi är vid Koffsan har mycket hänt, vi har tagit en massa båtar och bakifrån har ett antal hunnit ifatt.
Vi rundar samtidigt med Göran. Spin gången tillbaka bjuder, precis som kryssen mot Koffsan, på en hel del tillfälligheter vad det gäller vindstyrka och alldeles innan Fiskarholmen får vi möjlighet att rycka ifrån Göran och vi gör det ganska bra, så vi seglar även om några båtar med högre lys som tagit oss innan. Det är fram till denna punkt de stora omkastningarna har gjorts, beroende på hur man hittat vind. Resten av seglingen bjuder på jämnare vind och färre dramatiska omkastningar. Dock skall vi passera det ökända vindhålet SlagstaHolme och mycket riktigt när vi närmar oss har 6-7 mindre båtar parkerat här, vilka vi med Athenans tyngd glider ifatt.
Vid det här laget har vi passerat samtliga EBK båtar utom Tomas och Kenta i NFen. Vi har dem dock på hoppfullt avstånd. På sista kryssen tillbaka tar vi dem sedan när vi fått bra höj längs Ekerö landet, de bjuder dock på bra motstånd och kommer nästan igen och 400m före mål möts vi för olika bogar, det blir en styrbord-babord situation, där vi måste väja. Dock väljer vi att slå precis i lä om dem och då vi är kanske 5m före så får vi en fördel och de slår bort ett kort slag, sedan har vi flyt och kan fortsätta i mål på det slaget. Hoppas de inte tyckte vi slog för nära…
Vi räknar in oss som 7a, en placering att vara mycket nöjd med. Athenan går ju bra i lite lättare vindar !
Åter igen måste jag ju nämna att det var kul med 2 nya EBK båtar till start. Göran i Scanmar 31an hopppades även kunna vara med lite torsdagar, medans Lars i Hanse400an har lite långt för torsdagkvällarna då han ligger långt ute på Färentuna, men skulle kolla in om KM kunde passa in i schemat.
Riktig propaganda segling bjöd iallfall Mälarvarvet detta år på, då vädret ju var helt fantastiskt och att se Jungfruholmarna knökfullt med segelbåtar gör ju inte saken sämre.
Missade själv sedan regatta middagen med prisutdelning på kvällen. Skvaller gör dock gällande att åtminstående Kenta såg trött ut dagen efter !
/Janne