EBK båtarna på Lidingö Runt

3 EBK båtar (ja eller var det 4 ?) ställde upp på årets Lidingö Runt,

Uffe med Hansen, Janne med X-372 och en Junior besättning med Linn Dismo som skeppare i en 606.

Uffe seglade Shorthanded klassen, i denna klass är man endast 2st ombord (Leffe P var den andra). Tufft att segla 2st på en 43 fotare i detta tajta race. Tungt sa Uffe själv efter racet som gick i mycket byiga hårda vindar. Det var bara 5 båtar i klassen, så det var inte så mycket att jämföra sig emot (de slutade 3a). Gissar att detta var en del i uppladdningen inför Watski Two Star, som de skall segla ute på Östersjön i slutet av maj. Undertecknad blev själv passerad av ovan nämnda duo på kryssen på Askrike, det ser oförskämt lättseglat ut. Vid första mötet måste Uffe slå för oss och detta gör han med en hand på ratten och en öl i den andra. Sedan försvinner de framför oss, Hansen ser då grym ut när den forsar i väg.

Janne med besättning kom att bryta, mer om detta läses HÄR.

Sedan var det EBKs junior besättning, i en av klubbens 606or. Mycket kul att Linn&CO först ens kommer på tanken att de skall segla Lidingö Runt. Nu fick dock den hårda vinden dem att bryta på början av kryssen på Askrike. Det var ett bra beslut, det hade inte varit roligt för dem att fortsätta i den ökande vinden. De skall dock ha all kred att de försökte och jag hoppas det gav dem lite erfarenhet och blodad tand att forstätta.

Sedan var det den här 4e båten, en Scampi med Jan Zaar som skeppare. Han har nu i många år segalt Lidingö Runt och andra seglingar tävlandes för EKBK (vilket är den svenska seglarförbundets benämning av EBK). Har inte sett hans namn i medlemms matriklen, så vem är han ?? Har han bara valt EKBK för att ha något att tävla för eller vet han inte förkortningen av sin egen klubb !!