Att byta båt är en enkel grej. Jag trodde att det skulle gå snabbt at ta bort lite bottenfärg och ordna till botten på en 606:a. Göran och jag köpte den i början av juni och i går hade jag äntligen primärseglingen. Nu är 90% av alla tampar utbytta och mycket trim har jag gjort om. Nu börjar den bli seglingsbar men det återstår att byta ut två block och bomkapell. Nu gäller det att få tid i båten. SM i år blir mer intrimning av båt än kappsegling.
Vaför bytte vi båt?
Jag och Göran ville ha en båt tillsammams och då ville vi ha en med modern innermodul och vi fann en billig båt på västkusten och då slog vi till. Egentligen skulle vi ha väntat något år till.
Kommer vi att gå snabbare?
Jo, kanske något särsilt i lättare vind och orsaken till detta är att båtan väger 13 kg mindre än Molly. Göran och jag väger något för mycket för 606 då ansåg vi att vi vil ha en viktoptimerad båt. Enklare att banta 13kg på en båt än på sig själv.
Varför vill vi gå snabbare?
Vi vill kunna få bättre placering på SM. Om vi ser endast på segling i EBK räckete Molly till gott och väll. Vi satsar på entyp Rikscup och SM. Men givetvis måste vi bli bättre när det gäller Starter och rundningarna. Det är viktigare än båtfart.
Vilka mer fördelar är det med den nya båten?
EN stor fördel är att jag tror att det blir mindre underhålls arbete på nya båten än Molly. Vi vill få mer tid på vattnet och mindre tid för meck. Givetvis kommer båten kräva en del tid för att göra förbättringar.
Nu bär det av till Lidköping för segling på Vännen och SM. Just nu är det 68 båtar anmälda. Roligt för klassen men inte bra för oss. Vi skulle föredra 30 båtar på startlinjen. Helt klart är det svårt att segla i stora fält men övning ger väll färdighet.
/Mårten