EBK Levererar.

Ärtskär runt hade hela 8st EkBK båtar anmäla och alla kom till start (30%). EkBK var den näst största klubben till start. Bland annat en tjejbåt i Team Jungfrusund som vår klubbåt heter. Förra gången var Anders och Janne med tjejerna på kappseglingen. Nu startade de själva och det efter sju kvälls pass i J/70  och en regatta, Jungfrusundsregattan. De klarar av att ta sig runt banan på ett vettigt sätt och gjorde ett bra resultat efter så kort tid på sjön.  De hade 6st båtar efter sig på beräknad tid. Vi hade dessutom en till ren tjejbåt Elin seglade Shorthand med Karolina på sin Smaragd.

De två övriga J/70 gick bra i lättvinden liksom Alex Omega som seglade med Genua. Elin med Smaragd var med till det vart undanvind då de tappade då de seglade utan spinnaker denna dagen. Elin gick liksom de andra bra på lätta vinden med en stor genua. Själv på en Nova med 100% fock hade vi det svårt när vinden var frånvarande och fick se båtar gå ifrån och ikapp. Det var inte Nova väder denna dag. Men vi gjort till slut ett ganska bra resultat.

KBS vart bästa klubb och EkBK var tätt efter. Bästa EkBK båt var Janne i J/70 som vann ”Standard” klassen och Tony kom trea i den klassen.

Totalt och i Shorthand vann Scanper 22 (GöSS) med dagens lägsta SRS tal. Det var 4st EkBK bland de 10 första båtarna.

Resultat:

Mälarens SRScup 2018 är uppdaterad efter Ärtskär runt.