Måndagsträning J/70 28/8

Vi var två båtar på dagens träning och vi tränade kortbana och efter en kort uppvärmning körde vi korta race. Denna kvällen hade vi en mer mixade besättningar från klubbens alla hörn. Min båt bestod av Patrik, Petter, Elin och mig. en junior och en tjej. Team Gullan hade med Magnus. En kväll med två juniorer och en tjej vilket är positivt för klubben. Elin och Petter kämpade väl i båten och de vart varma i kläderna.

Det var jämnt mellan båtarna och de små misstagen gjorde vinsterna. Vi började start med 3 vinster sedan vände det och Gullan tog två vinster.

På slutet fick de bättre ordning i båten och hade snabbar manövrar en oss. Vi hade lite strul med spinnakerhissningen och fallet fastnade under innervantet.

Vinden var måttlig men byig och lite vridig. Vi körde många starter och han med 5st race under kvällen. Banan var kort ca 200m.

3 reaktioner på ”Måndagsträning J/70 28/8”

1. Hej,
    först av allt, tack för en trevlig kväll igår. För det andra, jag är ingen paragrafryttare, utan gör detta inlägg för att bättre förstå och lära mig tillämpningen av reglerna.

Jag har funderat på en specifik regelsituation som uppstod igår. Tillbörlig kurs.
    nedan definition är saxat ur KSR
    Tillbörlig kurs
    Tillbörlig kurs är den kurs en båt skulle segla för att gå i mål så fort som möjligt i frånvaro
    av de andra båtar som avses i den regel som använder begreppet. En båt har ingen tillbörlig
    kurs före sin startsignal.

Låt oss gå igenom denna över en kopp kaffe i klubbstugan 🙂

2. Vi kör Kaffe efter torsdagarna då kan vi ta upp detta. Generellt tror jag att den som har rätt till väg oftast inte får gå annan väg än tillbörlig kurs och om någon annan är i vägen som inte har rätt till väg ska den hålla undan. Innan start får en båt lova upp till vindöga. Passerar den vindöga så stagvänder den och andra regler gäller. Vid start har ingen båt rätt till märkes plats.

1. ok, låter som att vi får gå till botten med denna kluring. Jag är av en lite annan uppfattning.

Kommentarer är stängda.