Sjösjuka…

I dag har vi vilat upp oss och i princip inte gjort någon ting, jo vi tog en prommenad upp till centrum i Peterhead och åt en pizza. Detta var vår återhämtning från gårdagens segling från Inverness till Peterhead, totalt 90 nm. Vi lämnade Caledonian Canal vid 15 tiden precis vid högvatten. Själva seglingen gick bra med fin vind, spinnakern drog fint med surfar upp till 10 knop. Strömmen var med oss i början och slutet och motströmmen på havet var svag. MEN, vilken hemsk korssjö på havet!!! Vi rullade och alla segel slog i den gamla sidsjön, även fast det sällan blåste mindre än 7 m/s. Barnen och AK blev sjösjuka, AK som aldrig förr känt av ngt. Jag kunde känna av det lite om jag var inne, Hasse verkade dock helt immun. Johanna sov på golvet i sittbrunnen på den nerplockade spinnakern, även fast hon frös. Hennes fötter blev inte varma föränn ett par timmar efter det att vi förtöjt vid 5 på morgonen. Jag och Hasse gick till sängs en halv timme senare och sov till kl 9 på morgonen.

Tyvärr blev det inga bilder under seglingen och inte heller ngn mat på kvällen. Lärdomen är att vem som helst kan bli sjösjuk, och då kan man verkligen inte hjälp till med ngt, man blir helt utslagen och behöver istället hjälp av andra. Att ha förberedd mat som är enkel att värma är också bra, för väl ute på havet så är det svårt att laga mat om sjön är svår.

Nu är vi som sagt framme i Peterhead ett par dagar tidigare än beräknat, men det ska blåsa mer de närmsta dagarna och för att säkerställa att vi var på plats 13 augusti när besättningar kommer och familjen reser hem tog vi chansen redan igår, även om det kanske visade sig vara ett dåligt val.