Oban

Motvind, bonnkryss eller andra epitet passade på gårdagsetappen. Vi gick ut strax innan HW och hade en lätt motström för att få medström i smala sund längre fram. Vi kunde satt segel i 4m/s men valde att gå motor för att inte hamna i stark motström senare. Vi passerade Coran point efter ca en timme, nu hade strömmen vänt och vi fick bra hjälp genom sundet. Strömmen med oss var drygt en knop, kommer man vid fel tidpunkt och har strömmen emot sig så tar det hemskt lång tid att passera sundet. Fler än en båt har missat sista öppningstid in till Caledonian Canal pga detta sund.

Fyren vid Corran point

Väl ute på fjärden började vinden friska i emot och snart hade vi upp mot 11 m/s och sjön blev väldigt krabb. Ingen var direkt sugen på att kliva upp och förbereda segel så vi stångade oss fram till Shuna som gav välbehövligt sjölä. Vidare igenom sundet vid Lismore. Vinden hade vid det laget mojnat lite, men den kraftiga medströmmen mot vind gav riktigt krabba races.

Försök att fånga vågor på bild, gick som vanligt dåligt, ser ut som puttifnuttvågor.

Omgivningarna var som vanligt häftiga med de höga bergen på var sin sida, helt annorlunda mot hemma, men nu börjar man vänja sig vid det.

Sista fjärden in mot Oban var lugnare med vindar om 7m/s, men nu var vi rätt utpumpade och fortsatte för motor sista biten.

Glada miner när vi är på väg in i hamn

Väl i hamn så bytte vi försegel till lilla kulingfocken för att inte ha för mycket segel till kommande segling (det ska blåsa en hel del kommande dagar). Vi satte upp sittbrunnstältet precis innan regnet kom. På följande tur in till Oban regnade det oavbrutet, så det blev inga bilder. Däremot hann vi precis in och köpa ett par tunna överdragsbyxor till AK innan de stängde kl 17.30. Tom caféer stängde tidigt i denna turiststad. Vi gick också in på Obans distilleri, men sista rundturen var redan fullbokad. Kanske var det lika bra, det hade nog varit lite tråkigt för barnen. De tog bra betalt för whiskyn i deras shop, nästan lika dyr som på Systembolaget!

Hamnen ligger förövrigt på grannön Kerréra, inte i själva Oban. En ny hamn är under uppförande i själva Oban, men den hade inte öppnat ännu. Den hamnen verkar inte alls vara lika skyddad för västliga vindar, så vi hade ändå lagt oss på Kerréra.

På tal om regn, vår avfuktare går varje natt tillsammans med en liten kupévärmare. Det drar ur ca 3 liter vatten ur båten (och oss) per natt. Helt suveränt, blöta handdukar blir torra och lakan känns inte våtkalla.

På kvällen hade vi besök utav besättningen i grannbåten, Dave, Lizzy och deras vän Bob. Vi fick värdefull information om hur färden ner innanför Corryvreckan och Dorus mor lämpligast företas. Tips om hamnar och segling i Clyde, dessa möten är ovärderliga.

Idag har de hotat med upp till 17 m/s, så vi stannar och hoppas på bättre väder i morgon. Kanske vi får en chans att besöka Oban utan regn, så vi hoppas på lite foton i nästa inlägg!