SRS KM i EBK

Årets KM regatta i EBK.

Det fanns vind i starten och starten var en halvvindsstart. Viktigt att komma först och högst upp i starten. Men vi gjorde en skitstart och startade i tredjeled vilket är bra när det endast finns fyra båtar på startlinjen. Vi trodde på vår fart och höjd och kom ganska snabbt upp i fri vind medans Carreran drog ifrån mer i lä liksom Omegan. Larsen 28 startade efter oss och hade bra fart men inte höjd. När Omegan slog första gången var de klart efter oss. Vid Vanabyskären gjorde vi en tajt rundning och vann på Carreran som gick för långt. Tack vara vår höjd på kryssen kunde vi klättra längs skären och tjäna 150m på övriga båtar. Omegan försökte men hade usel höjd och fick slå ut bakom oss och tappade många meter.

Vi var först ut på halvvinden mot Gåsholmen man Carreran hängde på och kom ifatt och även förbi. De gick snabbare med sin genua och tog säkert 120m på oss. Sedan efter Gåsholmen var det läns och vi satt spinnakern mer mot Björkölera och här tog vi ikapp Carraran och gick ifrån med ca 200m. Från Björkölera till Vitsand var det en brant slör/halvvind men det fungerade bra med spinnaker och vi höll avståndet till Carreran och Omegan och Larsen 28 var klart efter.

Sedan vart det åter kryss och här drygade vi ut avståndet mer till övriga båtar. Carreran hängre inte på vår höjd och fart. Det är skönt att vara klart först när man har näst lägst SRS. Sista medvinden blev ganska snäv men vi gick åter ifrån övriga båtar. Larsen 28 var trötta inför slörbogen och valde att avstå spinnakern vilket de troligtvis förlorade och tappade greppet om Omegan.

Sista bogen i mål var en halvvind mot mål och Carreran tog in några meter på oss men vi gick ohotade in i mål som vinnare. Rolig segling och vi slapp regnet som tidigare hade hållit i 36 timmar.

På kvällen vart det bastu och grillning och en och annan whisky. Kappseglingen i klubben är inte på topp och att få ihop 4 båtar och 9 seglare till ett KM måste nog vara ett nytt botten rekord. Kanske är det så att klubben har svårt att få flera familjeseglare till ett KM. Kanske det är dags att göra om KM så det lockar fler seglare.

Resultat