SRS och Kappsegling

Gillar man segling och komma ut på kyrkfjärden är våra SRS torsdagar helt rätt tillfälle. Ta vara på den korta säsong vi har och segla med din eller annan båt. Det är alltid roligare att segla med andra så varför inte göra detta i tävlingsform. Är man själv osäker på kappsegling och dessa svåra regler så häng med på en annan båt eller ta med någon som kan med ut i er båt.

Torsdagarna har vi SRS segling och det är ett bra tillfälle för alla att bli bättre kappseglare eller få bättre fart i sin familjebåt. SRS är alltid orättvist och givetvis finns det alltid några båtar som har fördel i sitt handikapp beroende av rådande vindar och förutsänningar. SRS segling måste man inse att den bygger på en teoretisk handikappstal som bygger på minivkter och max segel. Ibland har man fördel av sitt handikapp andra gånger är det tvärt om Det är inte alltid den som vinner enligt SRS som har gjort den bästa seglingen utan det kan vara någon annan besättning som kanske ha överpresterat i seglingen i tanke på sitt SRS i rådande förhållande.

För att bli en bättre seglare måste man ha motstånd och motståndare. Ju bättre seglare och båtar vi har i klubben destå bättre kan vi bli inom klubben inom kappsegling. En kortare väg att bli bättre seglare är givetvis att segla mot seglare som seglar i samma båttyp då ser man snabbare vad man gör för misstag. I vår klubb ska vi vara tacksamma att vi har några seglare som segla externa kappseglingar och har konkurentkraftiga båtar i sina klasser. I en idiell värld skulle vi endast ha båten ”segelbåten” som alla seglade men vi är alla olika behov och därför existerar inte ”segelbåten”.

Man kanske inte endast ska se sig blind på resultatet i SRS utan det finns mer delmål man kan göra under en kväll. spinnakerhantering, sättningar, nertagningar, bli bättre på att se ut och förutse vindar, vrid och vindskiften. Slå snabbare, rullslag. komma ut efter slag med högre fart, Göra en bättre start, göra en bättre bedömning när man når upp ett ett märke eller bli bättre på att undvika störda vindar från andra båtar.

Vill man bli en bättre seglare måste man ut på vattnet och få mer erfarenhet.