Framtiden kom till ön

I lördags hade vi ca 50 jollar men barn och ungdomar i vår klubb.De seglade Optimist i två klasser och Zoom8 en klass.Optimisterna seglade i grön och blå nivå.Grön nivå är nybörjare och grön står för seglare sim seglar lokalt i klubben.Blå nivå är en fortsättningsgrupp som är seglare där man seglar inom distriktet (Stockholm). Zoom 8 är endast en grupp och den seglar man som tjej upp till 18 års ålder.De äldsta som var med var nog 14-15 år gamla.

Vi i EBK var med och arrangerade denna seglingsfest. Jag lade ut bojar. Janne före protokoll och Simon körde domarbåt, Linn och Alex körde säkerhetsbåtar. Det ska vara en enkel bana för barna att segla , men den är inte enkel att sköta om då vinden vred upp till 180 grader. Det är bra att hjälpa till ibland så man förstår hur jobbigt och stressigt det är att sköta om en regatta.Vinden var svag denna dag och vi kunde bara genomföra två (tre) av fyra seglingar.Zoom 8 fick tre

seglingar.Själv tyckte jag detta var roligt och hoppas att EBK och ÅSS kan göra om detta vid fler tillfällen. Kanske kan vi då få in fler seglare från vår klubb att delta på denna typ av regatta. Linnea gillade inte att vara sist men tyckte dagen var lärorik. Redan på söndagen var hon ute i en Oppe och tränade.