Måndagsträning Entyp

Måndagsträningen riktar sig till Juniorer och Seniorer i EBK. Kappseglingsträningen sker med entypsbåtar, 606, laser, (e-jolle).
Anmälan till entypsträningen: Juniorer som vill vara med på kappseglingsträningen måste anmäla sig senast den 1/5 till marten@kappsegla.com Jag vill ha förhands information om den entypsklassen man vi segla i första hand.
Träningen:
Vi kommer att varva med kappsegling och träning på olika moment inom kappsegling.
Vilka moment vi ska träna är:
Starter, rundningar, spinnaker hantering, rullslag, se ut från båten och matchracing.
Båtregler för klubbens båtar under träningen:
Endast en person per Laser och man ska själv klara av att sköte om båten både innan och efter träningen. Man ansvarar för sin båt under hela träningen. 606 man ska vara 2-3 personer i varje båt och man ska ta hand om båten både innan och efter seglingen. Ska man använda klubbåt måste man anmäla sig till träningen minst en dag innan träningen sker. Man bokar via anmälan till marten@kappsegla.com och båttilldelningen presenteras på http://kappsegla.ekerobk.se innan träningen.
Båtar:
606.
Helst ser vi att man har egen båt. Klubbens båtar kommer vara i hyfsad skick och för att dessa ska gå bra bör de tas upp ibland för att tvätta av botten. Klubbsegel kommer endast vara hyfsade. Vill man lite mer kan man köpa in bättre begagnade segel som första steg i andrasteget bör man fundera på egen båt.
Jollar:
Om man vill lite mer och vill kunna kappsegla utanför klubben är det ett måste att ha egen båt. Tanken är att klubbens jollar får man låna under den första terminen sedan om man tycker kappsegling är roligt bör man köpa in en egen jolle. Klubbens kommer inte att införskaffa mer båtar och klubbens jollar är först och främst till för nya deltagare.
Vårens schema:
Vi kör måndagar efter ”kappseglingskursen”
17/5 2st längre kappseglingar, första start 18:30 (Ansvarig Janne)
24/5 Start och rundningsträning, Tränare i motorbåt (Ansvar Mårten)
31/5 2st kappseglingar med mittport, första start 18:30 (Ansvarig Simon)
7/6 2st längre kappseglingar, första start 18:30 (Ansvarig Mårten)
14/6 Rullslag och spinnakerhantering, Tränare i motorbåt (Ansvar Mårten)
21/6 Många korta kappseglingar, första start 18:30 (Ansvarig Göran)
28/6 Matchracings träning på korta banor, förstastart 18:30 (Ansvarig Janne)