Hej på Er alla glada kappseglare.
Redan nu en dag innan båtarna går upp är det dags att ta tag i nästa säsong. Många saker är hög tid att ta tag i redan i oktober.
Hur ser din båt ut under?
Har du ett månlandskap?
Har du en EKO bottenfärg som gynnar tillväxten av grönsaker under båten?
Använder du en äcklig polerande bottenfärg.
Då ska du fundera på om det är det optimala botten för att få båten att gå fram effektivast genom vattnet. Jag anser att en fördel som 606 har framför andra båtar är att de har en bra botten. Vad jag anser att man ska göra är att se att botten är jämn och undvika allt som heter polerande färger. Jag tror att dessa polerande bottenfärger är farligare för naturen än en fast botten färg som man kompliterar med färg mer sällan. Dagens polerande EKO färger ska man måla minst två lager färg varje år. Om man använder Västkust VC17 kan man använda en halv burk per år. Mindre färg man sätter på botten destå bättre blir det. Vill man ha en EKO botten finns den endast en grej man gör. Slipa av botten se till att du har en yta med epoxi på båten. Polera upp botten. Börja med grovt papper avsluta med maskinpolering med Autosol. Orsaken till att man ska polera sin botten är att det är enklare att tvätta botten under säsongen. För att hinna med botten till nästa säsong bör man börja med slipningen redan innan jul kommer.
Ser man till ekomomiskt är dagens EKO botten färger värdelösa och kostar massa pengar.
Mina förslag till botten om man tänker sig kappsegla är:
1) Fin botten med Västkust VC17 som poleras med ett fint slippapper
2) Polera en epoxi botten för att enklare kunna tvätta botten på båten.
Vad mer kan man göra?
Det är dags att planera nästa säsong. Vilka ska du segla med och vilka seglingar kommer vi att segla. vilka mål har vi med nästa säsong. Det är hopplöst att kappsegla effektivt om man inte har en besättning. Givetvis är det så att det är viktigt att hela besättningen har samma mål med sin segling.
Vill man bli en bra kappseglare räcker det inte med LYS segling utan LYS kan man ha som kompliment till entyp. Entyp är det ända sättet att bli bra kappseglare. LYS är det alldeles för mycket annan som spelar in och skickligheten i besättningen är endast en liten del. Entyp finns det många båttyper som seglar. Smaragd, express, C55, CB66, H-båt, 606 + alla gamla träbåtklasser. Här finns det någon klass som passar alla. Vill man segla entyp i närområdet gäller 606 i klubben eller Laser i Bromma. Vill man segla större båtar är det Express som ligger bäst till och de finns i Saltsjöbaden. Många klasser seglar endast ett fåtal kappseglingar under några helger.
Vill någon bli fadder för en juniorbåt och sedan kappsegla med den under säsongen är det OK. Om man är fadder har man möjlighet att göra en juniorbåt till kappseglare. Om man ser till vad som behövs är det inte stora ekonomiskt resurser man behöver. Man bör köpa in ett begagnat segelställ kostar ca 10 000kr. Sedan måste man mecka lite med båten och se till att båten håller under säsongen. Liten investering och man har möjlighet att bli en bra seglare. Jannes omeckade båt fungerar bra även fast den är obetydligt mer meckad än juniorbåtarna.
Vill man göra en större satsning kan man köpa en egen båt som man gör iordning. Vill man då ha minimalt arbete är det en grejer som är viktiga. Att investera i ett bra kapell gör underhåller mycket enklare.
Fördelen med 606 är att man kan köpa en billig båt för 20 000kr som man kan vinna SM Det finns även färdiga båtar som man bara behöver sjösätta men då får man lägga ut mer pengar.
Skit i att uppgradera familjebåten med en nu genua utan lägg dessa pengar på en entyp båt och börja kappsegla.
Mina mål till nästa år är:
Göra klar vår nya 606 och dess vagn.
Segla FM, SM och alla rikscup regattor i 606 nästa år.
Placering mitten i fältet på SM och i rikscup seglingar.
Top tre i alla seglingar på EBK.
Andra mål är mer allmänna.
Minst tio båtar på EBK KM i 606.
Få igång fler juniorer på våra kappseglingar i EBK.
/Mårten Blixt