15 oktober introduktion till kappsegling

Vi vill ha en ny satsning i klubben på kappsegling.

Vi kommer försöka att kvala in till allsvenskan och om vi kommer dit kommer det bli stor planering att få ihop folk.

Kvalar vi inte in kommer vi försöka till nästa år.

Klubben är inte särskilt bred när det gäller ungdomar och tjejer och det måste vi råda bot på genom att utbilda folk till kappseglare.

Om vi får ihop några träningsgrupper som startar i år och kommer igång till nästa år ordentligt så hoppas jag att klubben kommer hjälpa till med investeringar.

Egentligen tror jag inte på att klubben ska stå för båtar. Vill man börja kappsegla så fixar men sin egen båt därför mycket att kappsegling är förberedelse.

Det är nästan omöjligt att kappsegla med en oförbredd båt. Att få igång en båt är alltid massa arbete. Men om man har inriktning mot allsvenskan har jag en annan uppfattning och där kan det fungera med en klubbåt.  Tyvärr är det få båtar som inte kräver massa förberedelser inför kappsegling. Det är oftast inte bara tid på vattnet utan också förberedelse av sitt redskap.

Man kan ha kappseglingsträning med 606 eller andra båtar men jag tror om man vill mot allsvenskan ska man träna i en J/70 och dessutom tror jag att den är tillräckligt frän för ungdomar.

Vi har inte särskilt många datum att träffas. Jag har tittat i kalendern och jag hittar bara Söndagen den 15 oktober.

Jag tycker alla intresserade som vill bli kappseglare samlas i klubben den 15 okt klockan 11:00. Alla som vill är välkomna och vi är inriktade på både alla som vill kappsegla och vill bli bättre. Kravet är att man har tid att träna på EBK och även tävla i eller utanför klubben och även en och annan helgtävling. Detta kommer vara helt inriktat på kappsegling och vi kan ha flera olika grupper med olika nivåer. Alla seglare eller icke seglare kan bli bättre.

EBK har en målsättning att vara en allsvensk klubb och just nu finns det endast en division och dit vill vi. men Klubben försöker få SSF att öppna för fler divisioner.

Agenda för möte/segling den 15 oktober.

• Testa på J/70 segling kanske en enklare kappsegling.
  • Introduktion ”Vad är kappsegling”
  • Introduktion till entypsegling
  • Introduktion till SRS
  • Introduktion till allsvenskan
  • Vad kan klubben bidra med
  • Hur kan en träning vara och hur fungerar en tävlingar.

Vi vill gärna få en a föranmälan till marten@kappsegla.com så att vi kan förbereda denna dagen ordentligt.