9-12 augusti en helg med SM och NM

Det var många som kappseglade för EkBK denna helg. Vinden var frisk i hela Stockholmsområdet. Ute i Sandhamn blev fredagens kappsegling inställd.

Det var två stora arrangemang SM i Smaragd och NM i J/70 och 5st båtar från EkBK var med.

Smaragd SM:

Två båtar från familjen ”Nilsson” Seglade utanför Nynäshamn. Elin gjorde ett bra resultat före sin far och placerade sig på en hedrande 8 placering av 19 båtar. Robban kom på en 13 placering. Mer info http://www.nynashamnyachtclub.se/2018-express-och-smaragd/

J/70 NM:

Tre båtar från EkBK var med. Gullan, Ace Of Base och Team Jungfrusund. Roliga var I år att team Jungfrusund var ett rent juniorteam som har kommit till tack vare att klubben har köpt in en klubbåt.

Torsdag var vinden måttlig till frisk och det var gräns fall att plana med båtarna. Vi gjorde i Ace Of Base hade en svag dag och låg 17 efter första dagen (17(22)). De två andra båtarna var lite efter oss. Team Gullan kom före oss i en delsegling . De upptäcke fortare än oss att båten kunde plana. Juniorbåtar var någon gång före team Gullan. Det var svårt att seglar då vi inte är vana med skvalpig sjö. Vi har allt för lite träning i vågor.

Fredagen var blåsig och arrangören sköt på starten. Men när vinden var på topp skulle vi ut och vinden ökade under de närmsta timmarna. Stadig vind på 17 m/s och byar på 19 m/s. Det tog 1 ½ timme till start för att kostatera att den var inställd segling denna dagen. Sedan var de lika lång kryss hem till hamn. Tre timmar och mer slitne segel var dagens resultat.

Söndag var vinden frisk och j/70 körde mestadels i planingsläge. Det var skvalpigt utanför Sandhamn och vi hade lite bättre fart idag särskilt på undanvinden. Tyvärr tappade vi 5st båtar på en läns bog. Till slut kom vi på en 16(22) båtar. Team Gullan kom på en 20 placering och Team Jungfrusund kom 21 placering. Bra i tanke på att sista dagen var tung med 4 delseglingar. Det var en mycket lång dag på havet.

Totalt var vi 14 EkBK:are ute och kappseglade.