Båten, säkerhet och utrustning

Båten:
Linjett 35, årmodell 1992
Motor Yanmar 3gm 27hk och foldingprop, också årsmodell -92
Vattentank 180 liter
Diesel 75 l
Ankare i fören 10kg plog med 35m kätting och spel och förlängdning med 50 m blyad tamp.
Aktern 10 kg rf bruce med 50 m ankarolina
Fendrar och övrig tamp: så mycket som får plats.  Vi har 8 fendrar, och mycket olika tampar.
Fenderbrädor två st, men en hade räckt.

Segel:
Storsegel med 3 rev, varav två singel-line. Det tredje kräver två linor.
Stormfock
Fock, självslående på rulle
Code -0 på egen rulle
Gennaker med strumpa
Spinnakerdirekt
Samt en genua som ligger djupt nedpackad. Vi hoppar hittills över den och växlar från fock till Code. Och vi har seglat mer spinnaker än fock den första månaden :-). Det är roligt att segla aktivt och kunna skifta försegel efter förhållandena.

Navigation:
B&G Vulcan 7 plotter med c-map-kort
I-pad med Navionics. Det är en extra säkehet att ha två helt oberoende system. Och två olika  digitala sjökort.
Garmin autopilot på hjärtstocken. Den har krävt en hel del justering i hur snabbt och hur mycket den ska reagera men nu tycker vi den fungerar bra.
AIS
Papperskort och Pilots
Reeds Nautical almanac

Säkerhet:
Uppblåsbara västar med sele och mob-1 till oss båda.
Säkerhetsband på däck och fästöglor för livlina i sittbrunn
Fast och handhållen VHF
Raketer och bloss
Träplugg och ”paraplytätningar”
Extra flter och remmar till generator och vattenpump
Verktygslåda och skruvsortiment av alla de sorter
Livflotte, ocean-klassad.
Bom-broms/preventer
Medicinlåda med penicillin, starka smärtstillande, rejäla receptbelagda sjösjukestolpiller, allergichockspruta bland annat, och olika förband
Brandsläckare 2 st och dessutom en släcksprej precis invid köket.
Radarreflektor

Bekvämlighet:
Cyklar, två st hopfällbara.
Gummijolle med elmotor
1200w inverter
240w solceller
Separat USB-powerpack (stor) som gör att vi kan ladda 4 enheter samtidigt.
Stereo med Bluetothingång
Förutom svensk gasol har vi nu regulator och behållare för ”Campinggaz”. Det är det system vi har förstått är mest förekommande neråt europa. Det finns fler system, men det kostar om  man ska köpa nya flaskor för varje system.

Några kommentarer till detta.
Man lägger mycket pengar på säkerhetsutrustning som man hoppas aldrig använda:
Raketer och bloss, Livflotte, medicinlådan, brandsläckare m.m. Det är gott och väl. Men det är några saker vi använder mycket och som tål en extra kommentar:
Cyklarna är till mycket stor glädje. De ökar möjligheterna att på ta sig runt, uppleva och se mer än om man skulle gå allt från båten. De tar lite plats men det är det definitivt värt.  Hemma, när vi seglar i skärgården och mestadels förtöjer i naturhamnar är en sak. Här där man oftast förtöjer i en större hamn eller marina i en stad är en annan sak. Här blir möjligheten att ta sig runt mycket mer värdefull.
AIS: Ovärderlig säkerhet både att se och bli sedd av andra fartyg. Att kunna se hur fort och vilken kurs de har är helt avgörande för att kunna segla säkert med god framförhållning. Vi seglar mycket över och intill stora trafikleder allt sedan vi stack ut fören söder om Karlskrona.
Handhållen VHF som komplement till den fasta. VHF används i snart sagt alla hamnar och då är det mycket bekvämt att kunna prata där man står och styr.
Bombromsen: Den använder vi inte bara för att säkra mot slänggipp. Den gör också så att vi kan låsa bommen så att den inte slänger fram och tillbaka när båten rullar och seglen är nere. Bara att beslå seglen om det är sjögång är ett äventyr och säkerhetsrisk. Om bommen dessutom då rör sig kan det vara direkt farligt att stå på rufftaket och försöka beslå.
Invertern: Skönt att kunna ladda datorn och kunna köra en en hårfön (dock inte den största) även om vi inte har landström.
Reeds Nautical Almanac: Det är inte så mycket för läsa om tidvatten, även om vi ibland dubbelcheckar tider och nivåer i den. Normalt finns allt sådant som tidvatten och strömmar med tillräcklig noggrannhet i plottern eller i-paden. Men Reeds är också en utmärkt hamnguide med nödvändig information och instruktioner om snart sagt varje hamn utmed Nordsjö- och Engelska kanal-kusten. Där finns tider, VHF-kanaler och ofta nog även telefonnummer som är ytterst användbart.

Och sist men inte minst: förnuft och en rymlig tidplan. Vår viktigaste säkerhetspryl är att inte vara tvingade att gå ut i tveksamma väderförhållanden. Visst, vi bestämmer möte med goda vänner och familjemedlemmar utmed vägen. De som ska komma och segla med en bit. Men påmönstringsplatsen är alltid med reservationen att om vi inte hinner till mötesplatsen får de hitta tåg eller buss och komma till oss där vi är.

//PW