Tjej och juniorintroduktion till kappsegling

i går mitt under rådande upptagning hade vi en introduktion till kappsegling för tjejer och ungdomar. Vi har gått om män i klubben runt 50 år som kappseglar men ett krav i Allsvenskan är att man ska ha båda könen och även ungdomar i båten.

För att kunna bli en allsvensk klubb i framtiden måste vi börja utbilda nya seglare inriktning på tjejer och ungdomar. Därför hade jag och Janne denna introduktion.

Det kom 5 tjejer och 5 ungdomar och vi körde J/70 i 4 pass och alla fick prova på segling med gennacker. Vi roterade alla i båten på alla positioner för att få testa allt på en J/70.

Vår förhoppning är att vi ska få ihop många nya seglare till nästa år som vill vara med och utbilda sig till kappseglare och att vi ska få ut flera EBK:are på kappseglingsbanorna.