Återtåget till Allsvenskan

I höst kommer det ska ett kval till allsvenskan. Janne tycke att jag kunde väll dra igång en diskussion i klubben om detta.

Nu när vi har detta färskt i minnet kanske vi ska ta en fundering på om vi vill försöka vara med i allsvenskan eller vi ska påverka SSF att starta upp en andra serie.

Nu är det snart sommar och vi kommer göra annat med våra båtar. Men i augusti skulle vi kunna ta ett första möte om detta och se hur vi ligger till.

Fakta om EBK:

• Vi har nog 95% män som kappseglar.
  • 1st halvaktiv tjej som kappseglar.
  • Vi har väldigt få  medlem under 26 som är aktiv kappseglare särskilt i våran verksamhet i klubben.
  • Flesta aktiva är män runt 50 i våran klubb.
  • Vi är få seglare som seglar annat än SRS distansseglingar i klubben.
  • Vi har några juniorer som seglare Optimist men dessa är ännu allt för små för Allsvenskan.
  • Vi har några icke aktiva före detta juniorer i våra familjer som har varit med i vår juniorverksamhet.

Agenda:

• Vill vi och styrelsen vara med i Allsvenskan i framtiden?
  • Vilka förutsättningar har vi att vara med då vi saknar folk under 26 och tjejer/kvinnor som är aktiva kappseglare.
  • Hur ska vi få en bredare trupp som är aktiva kappseglare i klubben?
      • Ska vi slå ihop oss med annan klubb?
      • Ska vi köpa in båt/båtar för att locka fler seglare till klubben?
  • Vill vi starta div 2 istället för kval?

Vad jag ser framför mig.

• Om vi vill vara med i allsvenskan som den ser ut idag.
    • I vi måste investera i en begagnad J/70 som vi kan ha för att locka ungdomar och tjejer till våran klubb för att kunna få en bredare bredd som kan segla i Allsvenskan, Alt att vi går ihop med en klubb som har dessa seglare, SSS eller liknade?
  • Div 2. Om inte SSF är intresserade måste vi i sammarbete med jungfrusund få ihop 6st J/70 för två helger på Jungfrusund ha div två i allsvenskan i sammarbete med SSF eller distrikt?
    • Orkar vi driva div 2?
    • Kan man hyra in 6st J/70?
    • Kan man bilda ett eventföretag och ha ungdomar som arbetar med företagsevent samt kappseglingsevent.
      • Detta kanske är ett sätt att få Jungfrusund att bli ett seglingscentrum på Mälaren?
      • Och vi har något att locka seglare till vårt team.
      • Kan vi få ihop investerare för att bilda detta bolag?

Har just du en ide så skicka den till mig inför mötet. Så lägger vi ut förslag i Allsvenskan så all kan ta del av förslag.

Skicka alla förslag till eller lägg en kommentar på bloggen i samband med detta inlägg.

marten@kappsegla.com

Jag föreslår att vi träffas efter torsdagssegling 24/8 ca 20:30.

Best regards

Mårten Blixt