Kappseglingsträning på EBK.

Vi kommer att ha en kurs i kappsegling. Kursen riktar sig till alla som vill lära sig mer inom kappsegling eller vill få en bra start på kommande säsong. Kursen kommer att genomföras i 606 och är inriktat på bankappsegling. De som inte har egen båt finns det tre båtar till utlåning. Kursen är lika bra för nybörjare som för med erfarna kappseglare. Det är ett utmärkt sätt att komma in i kappseglingen oavsett hur man tänker kappseglare efter kursen. 606 seglar men en liten besättning upp till tre seglare per båt. Anmälan till kursen är obligatoriskt. Vi tar inte ut några avgifter för kursen.

Anmälan till kursen görs till marten@kappsegla.com

Schema:

• 26 april Torsdag, två timmars teori inför träningen. 20-22.
  • 3 maj Torsdag, kappseglingsträningen med ”tränare” tid 18:00-20:30
  • 6 maj Söndag, heldagsträning med ”tränare”. Tider 10-18

26 april vi träffas i klubbstugan och har en teori genomgång.

Båten: Vad ska man tänka på med en båt för att den ska bli en bra kappseglare.

Trimning: vilka utrustning finns på en 606 och hur använder detta.

Strategi inför start. Start: Vad är viktigt att tänka på vid en start.

Kryssen: Olika vindar och trim, båtspeed och strategi Slag och rullslag

Rundning och hissning av spinnaker.

Gippar

Medvind: spinnakersegling och strategi.

båtspeed

Nedtagning och rundning.

3 maj:

Båthantering på vattnet. Rundningar Slag Spinnakerhantering Gippar Genomgång med kaffe i klubbhuset där vi går igenom dagens övningar.

6 maj:

Träning på vattnet + teori på land genomgång av båtar. Genomgång av våra båtar, vad kan förbättras? Teori kör vi mellan seglingspassen. Vad vi ska göra på vattnet Starter Spinnakerhantering Rundningar Närkontakter Båtspeed